Amikor biztosan fel kell keresned a fogorvost

Amikor biztosan fel kell keresni a fogorvost

A fogorvos rendszeres felkeresése, sajnos még manapság sem természetes dolog. Pedig ahogy több alkalommal is írtuk már, évente legalább kettő ilyen alkalom kellene. Még akkor is, ha egyébként semmilyen panaszunk nincsen. Az elmaradt fogorvosi szűrővizsgálatokra rengeteg kifogás létezik: munka, félelem, hétköznapi teendők, a végtelenségig lehetne sorolni.

Azonban vannak olyan esetek, amikor nem állatja meg semmi a Pácienst, a fenti kifogások közül. Jellemzően ez az a fájdalom, amivel már nem lehet, nem tud az illető együtt élni. Vannak azonban olyan esetek is, amikor nem feltétlenül jelentkezik fájdalom, főleg olyan ami halaszthatatlan lenne, ám ezekben az esetekben sem érdemes halogatni a fogorvos felkeresését.

A fogfájás

Igen, tudjuk hogy a fogfájással kezdtük blog bejegyzésünk, azonban érdemes újra megemlíteni. Már csak azért is, mert egy hazai felmérés szerint, a lakosok 20 százaléka még akkor sem megy el fogorvoshoz, amennyiben fogfájás jelentkezik nála. Ez pedig egy megdöbbentő szám sajnos, főleg annak tükrében, hogy akinek volt már fogfájása, az tudja hogy milyen pokoli fájdalmat tud okozni.

Előfordul az is, lehet épp Önnel is megesett már, hogy néhány nap múlva a fájdalom csillapodott, vagy szinte teljesen meg is szűnt. Ne legyenek azonban senkinek illúziói, ez csak átmeneti állapot. Fogaink nem képesek önmagukat meggyógyítani, minden esetben fogorvos segítségére lesz szükségünk!

Okok a fogorvos felkeresésére

Probléma a fogtöméssel

Nagyon kevesen vannak azok, akinek nincs egy fogtömése sem. Ez a szám hazánkban átlagosan 2,7. Minden egyes embernek közel 3 tömött foga van, így a probléma sokakat érinthet. A fogtöméssel kapcsolatban előfordulhat hogy mozogni kezd, vagy akár ki is esik, például valamilyen külső fizikai hatás következtében.

A sérült fogtömés miatt másodlagos szuvasodás, fog ideg gyulladás is ki alakulhat. A kezeletlen probléma eredménye gyökérkezelés, vagy a fog elvesztése is lehet.

Koronák és hidak

A fogpótlások amennyiben szakszerű kezek munkájának az eredménye, hosszú időn keresztül használhatóak. Örökké azonban szinte semmi sem tart. A korona széle mellett szuvasodás indul el, vagy a fog tartószerkezete gyengül meg, és ez okozza a panaszokat. A megmozdult korona miatt a baktériumok képesek eljutni fogainkhoz, így fogszuvasodást, gyulladást okozhatnak.
Irány a fogorvos, minél hamarabb!

Ha letörik a fogunk

Otthoni, vagy sportolás közbeni baleset eredményeként gyakran előfordul hogy letörik fogunk. Ez egyrészt esztétikai probléma is, másrészt pedig a sérült fogak sokkal hajlamosabbak a fogszuvasodásra. Ebben az esetben a gyorsaságnak még nagyobb jelentősége van!

nyíregyháza fogászat dr jakab

A vérző íny

Szintén egy gyakori probléma, azonban sajnos alig kap figyelmet a Páciensek részéről. Pedig sok minden okozhatja: lehet fogkő, de a duzzadt, vörös íny mindenképp súlyosabb gyulladás eredménye. Az enyhébb ínyvérzés esetén sem érdemes sokáig várni és kísérletezni más fogkrémmel, fogkefével, vagy szíjvízzel, a legjobb ötlet ez esetben is felkeresni a fogorvost.

Kellemetlen lehelet

Nem csak környezetünk számára lehet zavaró és kellemetlen, de érdemes fel kutatni az okait. A csökkent nyáltermelés miatt ébredés után senkinek sem rózsaillatú a lehelete, ha viszont egész nap érezhető a szájszag, akkor első körben hasznos kikérni a fogorvos véleményét. Amennyiben a szájban keresendő a probléma forrása, akkor jellemzően fogágybetegség, fogszuvasodás áll a hátterében.

Fogcsikorgatás

A probléma nehezen megállapítható, hiszen az éjszakai fogcsikorgatás alvás közben történik. Vannak azonban intő jelek. A fognyaki kopás, a fogak letöredezése, a rágó felületek kopás mind-mind olyan jel, ami erre enged következtetni. Ide sorolható még az állkapocs fájdalma, a fáradtság és a fej fájás is. A gyanú igazolásában szintén fogorvos segíthet!