Miért félünk a fogorvostól?

nyíregyháza fogászat
fájdalommentes fogászat nyíregyháza
Miért félünk a fogorvostól?

Bár elsőre lehet hogy hétköznapi tűnődésnek hangzik, azonban mégis komoly tanulmányok születtek már ebben a kérdésben. A jelenség ugyanis létezik még annak ellenére is, hogy manapság már egyre többen teljes nyugalommal és aggodalom nélkül foglalnak helyet abban a bizonyos székben.

Ennek a félelemnek a kutatása egyébként, közel 50 esztendőre nyúlik vissza és igen komoly pszichológiai tudományos háttere is van. Sőt, tudományos neve is van a fogorvostól és a fogászattól való rettegésnek mely nem más, mint dental fear and anxiety, azaz: DFA

De beszéljenek inkább a számok: a teljes népességnek mintegy 36 százalékának vannak komoly aggályai a fogászattal kapcsolatban. 12 százalékuk pedig egyenes retteg, legyen szó bármilyen fogászati kezelésről. Ez a fajta rettegés pedig nyilván azzal jár, hogy kerülik a fogorvost, melynek egyenes következménye, hogy fogaik egészsége is messze van az ideálistól.

Külső és belső okok

A fogorvostól való félelmet kettő csoportra lehet osztani

Külső okok: ezek az okok, jellemzően valamilyen múltbeli negatív élményt takarnak, mely lehet közvetlen, vagy közvetett is. Vagyis közvetlenül elszenvedője lehet az illető az eseménynek, de az is előfordul, hogy egy hozzá közel álló személy volt a szenvedő alany. Így anélkül is kialakulhat a szorongás, hogy egyébként nem volt még negatív élménye az illetőnek. Jellemzően egyébként, az esetek több mint felében, közvetve alakul ki a probléma, melyet egy gyermekkorban megtörtént negatív élmény okoz. További érdekesség, hogy akinek a szülei valamilyen okból kifolyólag szintén félnek a fogorvostól, azoknak nagy eséllyel a gyermekei is ugyanígy fognak hozzá állni a kérdéshez.

Belső okok: a belső okokat a személyiségben, a kognitív képességekben és a genetikában kell keresni. Svéd kutatások például kimutatták (2.000 alany vizsgálatának a bevonásával) hogy valóban örökölhető az ilyen fajta félelem. Sőt, az introvertáltság is gyakran összefügg ezzel a fajta félelemmel, szorongással. Továbbá az intelligencia hányados minél magasabb értéke is egyértelműen kisebb félelemmel járt. Ezt olyan gyermekek között vizsgáltak, akik még sohasem jártak fogorvosnál.

Félelem a fogorvostól és a fogászattól

Sokaknak amikor belépnek a fogorvosi rendelőbe, a legkínzóbb fájdalmuk is hirtelen “megszűnik”. Abban azonban biztosak lehetünk hogy ettől maga a probléma még nem oldódott meg. Nem szabad felsóhajtani és hazamenni, meg kell történnie a vizsgálatnak. Ugyanígy, a pirulák, fájdalomcsillapítók és az átvirrasztott éjszakák sem sorolhatóak a megoldások közé. Mindenképp kérjük fogorvosunk segítségét.

Természetesen az izgalom, bizonyos mértékű aggodalom, esetleg félelem, teljesen normális. Azonban nem szabad hogy ez rettegéssé, fóbiává alakuljon. A mai modern fogászatban, egy jól felszerelt rendelőben, egy tapasztalt fogorvos kezei között, semmilyen szörnyűség nem történhet meg!