Gondolta volna?

Fogorvos Nyíregyházán

Blog oldalam rendszeres olvasói, tudhatják hogy számos, a fogászattal kapcsolatos téma került már terítékre. Volt már szó a fogak elszíneződéséről, a fogszuvasodásról, a fogkő veszélyeiről, vagy éppen arról hogy milyen a jó fogkefe.

Ezúttal azonban könnyedebb vizekre evezünk, de természetesen maradunk a fogászat világánál. A fogászat, és a hozzá szorosan kapcsolódó témák ugyanis, akár több évszázadra is vissza vezethetőek. Így számos érdekes tény, hiedelem és legenda is kering a témán belül. Most ezekből az érdekességekből hoztam el az adott esetben legmegdöbbentőbb állításokat. Kezdjünk is rögtön bele!

Fogorvos Nyíregyházán

Kezdjük is rögtön magával a fogorvos a személyével! Megnyugtató a tudat, hogy nem csak a mai, modern kori embereknél fordulnak elő a különböző fogászati problémák, hanem bizony az “ősidők” óta.  Igaz azokban az időkben teljesen kezdetleges módon történt a gyógyítás és ez igen fájdalmas is lehetett, nem úgy mint manapság. Jelenleg a 21. században azért már kellemetlennek sem feltétlenül lehet nevezni egy-egy beavatkozást.

Nem úgy mint i.e. a 27. században, amikor Dzsószer fáraó uralkodása ideje alatt már biztosan tevékenykedő Hesi-Re kezei között. Ugyanis az első írásos feljegyzések Őt említik mint az első fogorvost.

Fogorvos Nyíregyházán

A hiányzó fogak pótlása sem a múlt században kezdődött mielőtt azt hinnénk. Az első műfogsor Mexikó területén készült i.e. 2500 körül. Nyilván közel sem volt olyan minőségű mint a manapság készült fogpótlások, és a használhatóságuk is messze volt az ideálistól. Japánban pedig a fából készült műfogsor volt a “divat”, melyet legelőször egy buddhista apáca viselt, 1538-ban!

Fogorvos Nyíregyházán

Essen néhány szó a gyógyítás módjáról, mikéntjéről és a fájdalom feltételezett okáról is. Elöljáróban annyit leszögezhetünk, hogy messze jártak mindhárom tekintetben őseink a valóságtól.
Hogy miért?

Először is azt feltételezték, hogy a fájdalmat okozó fogban férgek élnek. Ami ennél is megdöbbentőbb, hogy a problémát békanyállal és szegekkel próbálták meg kezelni, melynek végeredménye és eredményessége azért sok kérdést felvet.

A görögök sem a kifinomult technikáról voltak híresek a fájdalmat okozó fogak gyógyításának kérdésében. Kapaszkodjunk meg, a szuvas fogat egész egyszerűen kiégették, így akár kézzel is ki tudták húzni.

Fogorvos Nyíregyházán

Amennyiben picit ugrunk az időben, akkor sem sokat javul a helyzet. A középkorban ugyanis a borbélyok is vállaltok foghúzást. Ez inkább látványosság volt mint sem gyógyítás, főleg ha figyelembe vesszük azt, hogy sterilitásról itt szó sem volt.

Az első fogorvosi műszereket pedig lábbal kellett hajtani, mint a varrógépeket, míg el nem érkeztünk a 19., századhoz, ahol a francia Pierre Fauchard fektette le a modern fogorvoslás első alapjait.